Permakultur blogging for nybegynnere: slik starter du din egen hage-blogg

Innlegget er betalt for – Sånn klarer vi å levere gratis kvalitetsinnhold. Takk for din forståelse! 

Innholdsfortegnelse

Permakultur blogging for nybegynnere: slik starter du din egen hage-blogg

Jeg husker så godt den dagen jeg bestemte meg for å starte min første permakultur-blogg. Det var en regnfull tirsdag i april, og jeg hadde nettopp plantet mine første poteter etter permakulturens prinsipper. Mens jeg stod der i den gjørmete hagen, dekket av jord fra topp til tå, tenkte jeg: “Dette må jeg bare dele med andre!” Permakultur blogging for nybegynnere føltes som en naturlig vei å gå, selv om jeg egentlig ikke hadde peiling på hvor jeg skulle begynne.

Som tekstforfatter med mange års erfaring har jeg sett utallige bloggere gå i de samme fellene når de starter. Men permakultur-blogging er spesielt – det er ikke bare snakk om å skrive om planter og kompost. Det handler om å dele en livsfilosofi, bygge et fellesskap og inspirere til bærekraftige valg. Og ærlig talt? Det er ikke alltid like lett som det høres ut.

I denne omfattende guiden skal jeg dele alt jeg har lært om permakultur blogging for nybegynnere. Fra de første skjeve stegene med å velge platform, til hvordan du finner din unike stemme i det som kan føles som et overfylt felt. Du kommer til å lære praktiske teknikker for å skrive engasjerende innhold, bygge et trofast publikum, og ikke minst – hvordan du holder motivasjonen oppe når algoritmer og besøkstall føles overveldende.

Hva er permakultur blogging egentlig?

Altså, første gang noen spurte meg “Hva er permakultur blogging?”, ble jeg faktisk litt stum. Jeg hadde blogget i måneder, men hadde aldri helt reflektert over hva jeg egentlig drev med. Permakultur blogging for nybegynnere handler ikke bare om å dokumentere hva du planter og høster – selv om det absolutt er en del av det.

Permakultur blogging er i bunn og grunn å dele reisen din mot et mer bærekraftig liv gjennom skrift og bilder. Det kan være alt fra å vise hvordan du bygger en regnvannsamler av gamle melkekartoner (noe jeg feilet spektakulært med første gang), til å reflektere over hvordan permakulturens etikk påvirker måten du lever på. Som blogger blir du en slags brobygger mellom teori og praksis, mellom erfarne permakultur-praktikere og nysgjerrige nybegynnere.

Det som skiller permakultur blogging fra vanlig hage-blogging er fokuset på system-tenkning og bærekraft. Du skriver ikke bare om hvilke tomater som vokser best, men hvordan tomatplantene dine passer inn i et større økosystem. Kanskje du planter dem sammen med basilikum fordi de hjelper hverandre, eller du bruker tomatrankene i komposten for å skape næring til neste års avlinger. Det handler om å se sammenhengene – og dele dem med andre på en forståelig måte.

Personlig oppdaget jeg at permakultur blogging også ble en form for terapi. Når jeg skrev om feilene mine (og det var mange!), føltes det som om jeg prosesserte erfaringene på en dypere måte. Leserne mine sa ofte at de satte pris på ærligheten – at jeg ikke bare viste de perfekte bildene fra hagen, men også de ødelagte plantene og de mislykkede eksperimentene.

Finne din unike vinkel og stemme

Her kommer vi til noe som jeg sliter med selv den dag i dag – hvordan finner du din egen unike stemme i permakultur blogging for nybegynnere? Når jeg startet, føltes det som om alt var sagt før. Det fantes allerede eksperter som hadde drevet med permakultur i årtier, vakre Instagram-kontoer med perfekte polykultur-bed, og omfattende YouTube-kanaler med alt fra kompostering til naturlig byggeri.

Svaret kom til meg på en ganske uventet måte. Jeg hadde skrevet et innlegg om hvordan jeg ødela hele grønnsaksbedet mitt ved å plante alt for tett (typisk nybegynner-feil), og plutselig begynte kommentarene å strømme inn. Folk takket meg for at jeg var så ærlig om feilene mine. De sa at det ga dem mot til å prøve selv, fordi de så at permakultur ikke krevde perfeksjon fra dag én.

Din unike vinkel ligger ofte i det du føler er dine svakheter eller særegenheter. Bor du i en liten leilighet? Perfekt – skriv om permakultur på balkong og vinduskarm. Har du bare helger tilgjengelig for hagearbeid? Fantastisk – del hvordan du maksimerer tiden din. Sliter du med motivasjon på vinteren? Det gjør alle andre også, og de vil gjerne lese om hvordan du takler det.

Jeg husker en bloggvenn som var nervøs for å skrive om permakultur fordi hun “bare” hadde 20 kvadratmeter hage. Men nettopp det ble hennes styrke. Hun ble eksperten på småskala permakultur, og har nå tusenvis av lesere som henter inspirasjon fra hennes kreative løsninger for små rom. Som hun sa til meg: “Vi trenger ikke alle være Bill Mollison. Vi trenger bare være oss selv, men bedre.”

En av de viktigste tingene jeg lærte om å finne min stemme, var å slutte å sammenligne meg med andre. Ja, det finnes bloggere med 50 års erfaring og doktorgrader i økologi. Men det finnes også mennesker som akkurat har hørt om permakultur første gang, og de trenger noen å følge som er på samme nivå som dem. Det er der du kommer inn.

Velge riktig bloggplattform og teknisk oppsett

Oi, dette var noe jeg angret på i lang tid etterpå! Første gang jeg skulle starte permakultur blogging for nybegynnere, valgte jeg plattform basert på hva som var billigst (som var gratis). Stor feil. Etter seks måneder med konstante tekniske problemer og begrenset funksjonalitet, måtte jeg flytte hele bloggen. Det var… ikke gøy.

La meg spare deg for den smerten. Hvis du virkelig mener alvor med permakultur blogging, start med WordPress. Ikke WordPress.com (den gratis varianten), men WordPress.org som du installerer på din egen webhotell. Jeg vet det høres skummelt ut, men det er faktisk ikke så verst. Og hvis du vil ha en norsk webutvikler som kan hjelpe med det tekniske, er det definitivt mulig å få til.

Grunnen til at jeg anbefaler WordPress er fleksibiliteten. Du kan tilpasse utseendet akkurat som du vil, legge til nye funksjoner når bloggen vokser, og viktigst av alt – du eier innholdet ditt. Hvis en gratis plattform bestemmer seg for å stenge ned i morgen (og det har skjedd før), forsvinner alt arbeidet ditt. Med WordPress har du kontrollen selv.

For hosting vil jeg anbefale å starte med noe enkelt som One.com eller Domeneshop her i Norge. De koster rundt 50-100 kroner i måneden, og det inkluderer alt du trenger for å komme i gang. Ikke gå for den billigste varianten – litt ekstra for bedre ytelse og support er verdt det når du står fast klokka 23 på en søndag.

Når det gjelder tema (utseende), start enkelt. Velg noe rent og lesbart som fokuserer på innholdet ditt. Jeg gjorde feilen med å velge et superfancy tema med masse animasjoner og effekter. Det så kult ut, men lastet sakte og var vanskelig å navigere. Leserne mine forsvant like fort som de kom. Nu bruker jeg et enkelt tema som laster raskt og lar bildene og tekstene mine skinne gjennom.

Sørg også for å sette opp Google Analytics fra dag én. Jeg ventet i flere måneder, og mistet dermed verdifull innsikt om hvor leserne mine kom fra og hva de var interessert i. Det er gratis og tar bare ti minutter å installere, men dataene det gir deg er uvurderlige for å forstå publikumet ditt bedre.

Planlegge innhold som engasjerer

Dette er kanskje den delen av permakultur blogging for nybegynnere som jeg synes er mest kreativ – og mest utfordrende. De første månedene skrev jeg bare om hva jeg gjorde i hagen den dagen. “I dag plantet jeg salat” eller “Komposten lukter rart” – ikke akkurat det mest engasjerende innholdet!

Det som endret alt for meg var da jeg begynte å tenke på leserne mine som venner jeg ville hjelpe. I stedet for å bare rapportere hva jeg gjorde, begynte jeg å fokusere på hva de kunne lære av det. Fra “jeg plantet salat” til “hvorfor jeg aldri planter salat uten å følge denne enkle regelen” – ser du forskjellen?

En av de smarteste tingene jeg gjorde var å lage en innholdsstrategi basert på årstidene. Permakultur følger naturens rytme, så det var logisk at bloggen min skulle gjøre det samme. Om våren skriver jeg om såing og planlegging, om sommeren om stell og observasjon, om høsten om høsting og preservering, og om vinteren om planlegging og refleksjon. Det gir en naturlig struktur som leserne kan følge med på år etter år.

ÅrstidHovedfokusEksempler på innhold
VinterPlanlegging og læringBokmelding, planlegging av neste sesong, reflesjoner
VårSåing og forberedelseFrøstartguider, jordforbedring, komposttips
SommerStell og observasjonVanningssystemer, skadedyrhåndtering, vekstoppdateringer
HøstHøsting og bevaringOppbevaringsmetoder, frøinnsamling, sesongavslutning

Men ikke glem variasjon! Selv med en sesongbasert struktur trenger du forskjellige typer innhold for å holde leserne interesserte. Jeg varierer mellom praktiske how-to-guider, personlige refleksjoner, før-og-etter-bilder, intervjuer med andre permakultur-praktikere, og noen ganger bare vakre bilder fra hagen med inspirerende tekster.

Et tips som fungerte knallbra for meg: skriv ned alt du lurer på selv. Hver gang du står i hagen og tenker “hvorfor gjør jeg egentlig sånn her?” eller “finnes det en bedre måte å gjøre dette på?”, skriv det ned. Det er sannsynligvis noe flere andre lurer på også. Mine mest populære innlegg har ofte vært svar på mine egne spørsmål.

Skrive engasjerende permakultur-innhold

Å skrive om permakultur på en måte som fenger lesere er en balansegang. På den ene siden vil du dele kunnskap og inspirere til handling. På den andre siden vil du ikke virke som en belærende know-it-all som aldri gjør feil (for det gjør vi alle!). Da jeg startet med permakultur blogging for nybegynnere, falt jeg definitivt i den siste fellen noen ganger.

Det som reddet meg var da en leser kommenterte på et innlegg: “Det er så deilig å lese om noen som også sliter med sneglene!” Det var da det gikk opp for meg at ærlighet og sårbarhet er mye mer engasjerende enn perfekte hagebilder og feilfrie instruksjoner. Folk vil ikke bare lære – de vil føle seg forstått og inkludert.

Nå starter jeg alltid innleggene mine med en personlig historie eller observasjon. I stedet for “Slik komposterer du riktig”, begynner jeg kanskje med “Komposten min luktet så ille i fjor at naboen spurte om jeg hadde et dødt dyr i hagen. Her er hva jeg lærte…” Det trekker leserne inn og gjør dem nysgjerrige på hva som kommer.

En annen ting som fungerer godt er å bruke alle sansene i skrivingen. Ikke bare forklar hvordan jorden skal se ut, men skriv om hvordan god jord lukter og føles. Beskriv lyden av regn på bladverket, smaken av den første tomaten, følelsen av jord under neglene. Permakultur handler om å være i kontakt med naturen, og det bør tekstene dine reflektere.

Jeg lærte også viktigheten av å avslutte hvert innlegg med en oppfordring til handling. Ikke bare “takk for at du leste”, men noe som får leserne til å tenke eller handle. Det kan være så enkelt som “hvilket permakultur-prosjekt skal du starte denne uka?” eller “har du prøvd denne metoden? Del gjerne erfaringene dine i kommentarfeltet!”

Bilder er selvfølgelig kjempeviktige i permakultur blogging. Men ikke stress hvis du ikke har det beste kameraet. Jeg brukte mobilkameraet i to år før jeg investerte i et skikkelig kamera. Det som betyr noe er at bildene forteller en historie og utfyller teksten. Et litt uskarp bilde av deg som jobber i hagen er mye mer engasjerende enn et teknisk perfekt bilde som ikke har noe sjel.

Fotografi og visuelt innhold

Her må jeg innrømme at jeg bommet totalt de første månedene. Jeg trodde permakultur blogging for nybegynnere bare handlet om tekst, så jeg tok noen hastige mobilbilder uten å tenke på komposisjon, lys eller hva bildene faktisk formidlet. Resultatet? Kedelige bilder som ikke ga leserne noen grunn til å bli værende på bloggen.

Det som endret alt var da jeg begynte å se på bildene som en del av historiefortellingen, ikke bare illustrasjoner til teksten. Hvert bilde skulle bidra til å formidle følelsen av å være i permakulturtogn hagen, læringsprosessen, eller gleden ved å høste egne grønnsaker. Plutselig ble fotograferingen like viktig som skrivingen.

Et av de beste investeringene jeg gjorde var å lære meg om naturlig lys. Du trenger ikke ekspert-utstyr, men du må forstå hvordan lys påvirker bildene dine. Den gyldne timen – den første timen etter soloppgang og den siste timen før solnedgang – gir det mest flatterende lyset for hage-fotografering. Jeg legger ofte opp hagearbeidet mitt for å kunne ta bilder i denne perioden.

For permakultur blogging fungerer før-og-etter-bilder fantastisk. Folk elsker transformasjonshistorier, og permakultur handler jo nettopp om å transformere steder og systemer. Jeg tar alltid bilder av nye prosjekter fra samme vinkel over tid, så leserne kan følge utviklingen. Det krever litt planlegging, men effekten er mektig.

  • Ta bilder på øyehøyde med plantene for mer intimt perspektiv
  • Inkluder dine egne hender eller verktøy for å gi skala og følelse av aktivitet
  • Fang opp detaljer som insekter, dråper, teksturer i jorda
  • Dokumenter årstidsendringer fra samme sted
  • Ikke vær redd for å vise ting som ikke er perfekte

En ting jeg lærte sent var verdien av å lage enkle infografikker eller skjemaer. Jeg bruker et gratis program som Canva til å lage oversikter over plantingsplaner, kompost-oppskrifter eller sesongkalendre. De tar litt tid å lage, men blir ofte delt mye på sosiale medier og bringer nye lesere til bloggen.

Video er noe jeg fortsatt jobber med å bli bedre på. Permakultur egner seg fantastisk for video – folk vil se hvordan ting faktisk gjøres, ikke bare lese om det. Selv enkle videoer tatt med mobilen, hvor du viser hvordan du bygger en kompostbinge eller høster frø, kan være gull verdt for leserne dine.

Bygge publikum og fellesskap

Dette var noe jeg undervurderte helt vilt i begynnelsen. Jeg trodde at hvis jeg bare skrev gode innlegg, ville folk automatisk finne bloggen min og bli til trofaste lesere. Ha! Virkeligheten var at jeg etter tre måneder hadde kanskje 20 lesere, og de fleste av dem var familie og venner som følte seg forpliktet til å klikke.

Å bygge et publikum for permakultur blogging for nybegynnere krever en helt annen tilnærming enn tradisjonell markedsføring. Permakultur-fellesskapet verdsetter autentisitet og langvarige relasjoner over raske resultater. Det betyr at du må investere tid i å bli kjent med andre bloggere, delta i diskusjoner, og bidra til fellesskapet før du forventer noe tilbake.

Jeg begynte med å kommentere gjennomtenkt og konstruktivt på andre permakultur-blogger. Ikke bare “flott innlegg!”, men ekte refleksjoner og deling av egne erfaringer. Når folk så at jeg hadde noe verdifullt å bidra med, ble de nysgjerrige på hvem jeg var og besøkte bloggen min. Det tok tid, men bygde ekte forbindelser.

Sosiale medier kan være nyttige, men ikke la dem ta over. Instagram egner seg godt for å dele bilder fra hagen og drive trafikk til bloggen, men algoritmen endrer seg hele tiden, så ikke stol bare på det. Facebook-grupper for permakultur og bærekraftig hagebruk kan være gull verdt for å finne likesinnede og dele innhold – men husk å følge gruppreglene og bidra verdifullt, ikke bare promotere.

Det som virkelig endret alt for meg var å begynne med email-markedsføring. Jeg vet, det høres kjedelig ut. Men å bygge en liste med email-adresser til interesserte lesere er den beste måten å sikre at innholdet ditt faktisk når frem. Jeg bruker et enkelt nyhetsbrev hvor jeg deler ukentlige refleksjoner, tips og oppdateringer fra hagen. Svarprosenten er mye høyere enn på sosiale medier.

Samarbeid med andre bloggere har også vært gull verdt. Vi har skrevet gjestinnlegg på hverandres blogger, laget felles prosjekter, og henvist til hverandre når det passer. Permakultur-fellesskapet er heldigvis ikke særlig konkurransepreget – det er plass til mange stemmer og perspektiver.

SEO og søkemotoroptimalisering for hage-blogger

Uff, SEO. Dette var noe som stresset meg opp helt enormt i begynnelsen. Alle snakket om søkeord og algoritmer og tekniske ting som føltes som et fremmed språk. For en som bare ville skrive om permakultur føltes det som om jeg plutselig måtte bli dataingeniør også!

Men vet du hva? SEO for permakultur blogging for nybegynnere behøver ikke være rakettvitenskap. Det handler egentlig bare om å skrive innhold som folk faktisk leter etter, på en måte som søkemotorene forstår. Når jeg endelig skjønte det, ble alt mye enklere.

Det første jeg lærte var viktigheten av å tenke som leserne mine. I stedet for å skrive “Vårt polykultur-eksperiment 2023” (som jeg faktisk gjorde én gang – ingen klikket på den), begynte jeg å skrive titler som “Hvorfor jeg planter tomater sammen med basilikum” eller “Slik fikk jeg slutt på snegler uten gift”. Se forskjellen? Den siste typen titler svarer på spørsmål folk faktisk stiller.

Jeg bruker et gratis verktøy som heter Ubersuggest til å finne ut hva folk søker etter. Hvis jeg skriver om kompostering, ser jeg etter søkeord som “hjemmekompostering”, “kompost lukter”, “komposteringstips” osv. Så prøver jeg å svare grundig på disse spørsmålene i innleggene mine. Det tar litt ekstra tid, men resultatet er at flere finner bloggen min når de trenger hjelp.

En ting som hjalp enormt var å begynne å skrive lengre, mer omfattende innlegg. I stedet for 500-ords innlegg om “hvordan plante poteter”, skrev jeg 2000-ords guider som dekket alt fra når og hvor til hvilke sorter som egnet seg best for nybegynnere, vanlige feil, og hvordan løse problemer underveis. Google liker innhold som dekker et tema grundig.

Bilder er også viktige for SEO, men husk å gi dem beskrivende filnavn og alt-tekst. I stedet for “IMG_1234.jpg”, kaller jeg bildene mine “kompost-binge-bygge-trinn-for-trinn.jpg” eller lignende. Det hjelper søkemotorene forstå hva bildet viser, og kan gi ekstra trafikk fra Google Images.

Den beste SEO-strategien min har likevel vært å fokusere på å skrive innhold som får folk til å dele og linke til det. Når andre blogger henviser til artiklene dine, signaliserer det til Google at innholdet er verdifullt. Jeg oppnår dette ved å være så grundig og hjelpsom som mulig – ikke ved å tenke på algoritmer hele tiden.

Håndtere utfordringer og bremmer i veien

La meg bare være brutalt ærlig her: permakultur blogging for nybegynnere er ikke alltid like lett som Instagram-bildene får det til å se ut. Det kommer til å være perioder hvor motivasjonen forsvinner, hvor du lurer på om noen i det hele tatt bryr seg om det du skriver, og hvor tekniske problemer får deg til å vil kaste pc-en ut av vinduet.

Min største utfordring kom etter omtrent et år. Det var november, hagen var grå og trist, og besøkstallene på bloggen hadde rast ned til nesten ingenting. Jeg følte meg som en svindler – hvem var jeg til å blogge om permakultur når jeg ikke engang klarte å holde rosenkålen i live? Jeg vurderte seriøst å legge ned hele prosjektet.

Det som reddet meg var en kommentar fra en leser som skrev: “Takk for at du deler både suksesser og fiasko. Det inspirerer meg til å fortsette å prøve selv når ting går galt.” Det var da det gikk opp for meg at perfeksjon ikke var poenget. Leserne mine trengte noen som var ærlig om utfordringene, ikke en guru som aldri gjorde feil.

Tekniske problemer kommer til å oppstå. Bloggen din kommer til å krasje på det verst tenkelige tidspunktet. Bilder forsvinner. Kommentarfunksjonen slutter å virke. I slike øyeblikk er det lett å tenke at du ikke har kompetanse til å drive en blogg. Men husker at alle blogger-veteraner har vært gjennom det samme.

  1. Ta backup av innholdet ditt regelmessig – lær av mine feil!
  2. Ikke vær redd for å spørre om hjelp i Facebook-grupper for bloggere
  3. Ha en liste med enkle innlegg du kan publisere når inspirasjon mangler
  4. Husk at sesongvariasjoner i trafikk er helt normalt for hage-blogger
  5. Fokuser på kvalitet over kvantitet når tiden er knapp

En av de største lærdommene mine har vært at konstistens er viktigere enn perfeksjon. Det er bedre å publisere et “ok” innlegg enn å vente på det perfekte innlegget som aldri blir skrevet. Leserne verdsetter regelmessighet og pålitelighet.

Og ikke glem å feire de små seirene! Første gang noen delte et innlegg fra bloggen min på Facebook, danset jeg rundt i stua. Den første kommentaren fra en fremmed som hadde blitt inspirert av noe jeg skrev, betydde mer enn tusenvis av sidevisninger. Hold øye med disse øyeblikkene – de gir energi til å fortsette når ting blir tøft.

Monetarisering og inntektsmuligheter

Dette er et tema som mange permakultur-bloggere er litt ambivalente til. På den ene siden vil vi dele kunnskap fritt og bidra til et bedre miljø. På den andre siden tar blogging tid og ressurser, og det er ikke noe galt i å ønske noe kompensasjon for arbeidet. Jeg sleit lenge med denne balansen selv.

Da jeg først begynte å tenke på monetarisering, gjorde jeg samme feil som mange andre: jeg fokuserte for mye på annonseinntekter. Google AdSense virket som en enkel løsning – bare sett inn litt kode, og pengene ruller inn! Realiteten var at jeg tjente kanskje 20 kroner i måneden, mens irriterende annonser ødela leseopplevelsen for besøkerne mine.

Det som fungerte mye bedre var å fokusere på affiliate-markedsføring av produkter jeg faktisk brukte og kunne stå inne for. Når jeg skrev om kompostering, inkluderte jeg lenker til kompostbingene jeg brukte selv. Når jeg diskuterte hageverkøy, viste jeg frem favorittene mine. Det føles mer ærlig, og leserne setter pris på anbefalingene.

Men pass på at du ikke overdimensjonerer. Jeg gjorde feilen med å fylle innleggene med så mange produktlenker at de begynte å ligne mer på katalog enn blogginnlegg. Nå begrenser jeg meg til produkter som faktisk tilfører verdi til innholdet, og jeg er alltid transparent om at det er affiliate-lenker.

En inntektskilde som fungerte bedre enn forventet var å tilby konsultasjonstjenester. Etter hvert som bloggen vokste, begynte folk å spørre om jeg kunne hjelpe dem med permakultur-design for hagen deres. Det startet som noen få timer her og der, men utviklet seg til en fin bijobb. Din blogg blir en slags CV som viser ekspertisen din.

Digitale produkter er også interessante. Jeg har laget noen enkle PDF-guider om temaer jeg ofte får spørsmål om – “Planlegg din første permakulturtog hage” og “Kompostguide for nybegynnere” selger jevnt og trutt. De tar tid å lage, men kan gi passive inntekter over lang tid.

Workshops og kurs, enten online eller fysisk, kan være en naturlig forlengelse av bloggen din. Jeg arrangerer nå permakulturtog workshops to ganger i året, og de blir alltid utsolgt. Folk som har fulgt bloggen min over tid, stoler på meg og vil lære mer i dybden.

Måle suksess og justere strategien

I starten målte jeg suksess bare på antall sidevisninger. Jo flere, jo bedre, tenkte jeg. Det førte til at jeg jaktet på viral innhold i stedet for å bygge et trofast publikum. Jeg skrev clickbait-overskrifter og fokuserte på trending topics i stedet for det jeg virkelig brenner for innen permakultur blogging for nybegynnere.

Resultatet? Masse trafikk som ikke konverterte til noe meningsfull. Folk kom, så på en side, og forsvant igjen. Engasjement var minimal, og jeg følte meg tom til tross for “gode” tall. Det var først da jeg begynte å se på andre metrics at bildet ble klarere.

Nå fokuserer jeg på kvalitative mål like mye som kvantitative. Hvor lenge blir folk på bloggen? Leser de flere sider? Kommenterer de? Deler de innholdet? Kommer de tilbake? Disse tallene forteller mye mer om hvorvidt bloggen min faktisk skaper verdi.

En av mine favoritt-metrics er email-signups. Folk som gir deg email-adressen sin, har virkelig tillit til deg og ønsker mer av det du tilbyr. Jeg har nå over tusen abonnenter på nyhetsbrevet mitt, og selv om det ikke høres ut som mye i forhold til store influencere, representerer det tusen mennesker som aktivt har valgt å følge reisen min.

Kommentarer og sosial deling er også gull verdt. Når noen tar seg tid til å skrive en gjennomtenkt kommentar eller dele innholdet ditt med sine venner, betyr det at du har skapt noe som engasjerer på ordentlig. Jeg leser alle kommentarer og svarer så godt jeg kan – det bygger fellesskap og lojalitet.

MetricHva det fortellerMitt mål
OppmerksomhetstidHvor engasjerende innholdet erOver 3 minutter
Tilbakevendende besøkendeLojalitet og verdi40% eller mer
Email-konverteringTillit og interesse5% av nye besøkende
Kommentarer per innleggEngasjement og fellesskapMinst 5 stykker

Jeg justerer strategien basert på hva som fungerer. Hvis et innlegg får mye engasjement, analyserer jeg hvorfor og prøver å gjenskape suksessfaktorene. Hvis besøkstallene synker, ser jeg på om jeg har endret noe i tilnærmingen min. Data er bare nyttig hvis du faktisk bruker dem til å bli bedre.

Det viktigste jeg har lært er at suksess innen permakultur blogging måles over år, ikke måneder. Det handler om å bygge tillit, dele kunnskap og skape et fellesskap – ikke om å bli Norges mest leste hage-blogg over natten. Fokuser på å være konsistent, ærlig og hjelpsom, så kommer resultaterne av seg selv.

Inspirasjon og videre læring

En av tingene jeg elsker mest ved permakultur blogging for nybegynnere er hvor mye jeg lærer underveis. Hver gang jeg skriver et innlegg, må jeg recherche og reflektere over temaet på en dypere måte. Bloggen min har blitt en driver for min egen læring og utvikling som permakultur-praktiker.

Jeg har en liste med blogger og nettsider jeg følger for inspirasjon. Noen er norske, andre internasjonale. Noen fokuserer på praktisk hagebruk, andre på filosofien bak permakultur. Ved å eksponere meg for forskjellige stemmer og perspektiver, utvider jeg min egen forståelse og finner nye innfallsvinkler for bloggen.

Bøker er fortsatt uvurderlige. Selv om vi lever i den digitale tidsalderen, er det noe med å sette seg ned med en fysisk bok om permakultur som gir en annen type refleksjon. Jeg har alltid 2-3 permakultur-bøker på nattbordet, og refererer ofte til dem i blogginnleggene mine. Det gir dybde og troverdighet til innholdet.

Podcaster har blitt en ny favoritt kilde til inspirasjon. Jeg hører på permakultur-podcaster når jeg jobber i hagen, og får ofte ideer til nye innlegg. Det er også interessant å høre hvordan andre formidler komplekse konsepter muntlig – det hjelper meg å finne nye måter å forklare ting på i egen tekst.

Ikke glem viktigheten av å oppleve ting selv. Besøk andre permakultur-prosjekter, delta på kurs og workshops, prøv nye teknikker i hagen din. De beste blogginnleggene mine kommer fra egne erfaringer og observasjoner. Teorien er fin, men leserne vil høre om hvordan ting faktisk fungerer i praksis.

  • Følg andre permakultur-bloggere for inspirasjon og fellesskap
  • Les klassikere som Bill Mollison og David Holmgren
  • Delta i online permakultur-kurs og webinarer
  • Besøk permakultur-prosjekter i nærheten av deg
  • Eksperimenter med nye teknikker og del resultatene
  • Koble med internasjonale permakultur-nettverk

Sosiale medier kan også være inspirerende hvis du følger de rette kontoen. Instagram og YouTube er fulle av permakultur-entusiaster som deler bilder og videoer fra prosjektene sine. Jeg følger kontoer fra hele verden og får ofte ideer til ting jeg kan prøve i egen hage – og skrive om på bloggen.

Husk at læringen aldri stopper. Selv etter flere år med blogging oppdager jeg stadig nye ting om permakultur. Noen ganger må jeg til og med korrigere eller oppdatere gamle innlegg når jeg lærer noe nytt. Det er greit – det viser at du vokser og utvikler deg som praktiker og formidler.

Fremtiden for din permakultur-blogg

Etter å ha blogget om permakultur i flere år nå, ser jeg hvordan bloggen min har utviklet seg fra en enkel dagbok til noe mye større. Den har blitt en platform for å dele kunnskap, bygge fellesskap og til og med påvirke hvordan folk tenker om bærekraftig liv. Det er både spennende og litt skremmende å innse hvilken påvirkningskraft en liten blogg kan ha.

Jeg tror fremtiden for permakultur blogging for nybegynnere ligger i å bli enda mer spesialisert og lokalt forankret. I stedet for å prøve å dekke alt om permakultur, kan det være smart å finne sin nisje – kanskje permakultur i nordnorsk klima, eller permakultur for småbarnsfamilier, eller permakultur på liten plass. Jo mer spesifikk du er, jo lettere blir det å skille seg ut og bygge et dedikert publikum.

Video blir stadig viktigere. Selv om jeg fortsatt elsker skrift, merker jeg at leserne mine setter stor pris på videoinnhold når jeg deler det. YouTube og TikTok åpner for nye måter å nå publikum på, og permakultur egner seg perfekt for visuell formidling. Jeg planlegger å satse mer på video framover, selv om det skremmer meg litt!

Samarbeid med andre blogger og organisasjoner blir også viktigere. Permakultur-bevegelsen vokser, og det er rom for mange forskjellige stemmer. Ved å samarbeide i stedet for å konkurrere, kan vi sammen nå ut til flere mennesker og skape større påvirkning.

Tenk på bloggen din som et frø du planter nå, som vil vokse og utvikle seg over tid. Ikke stress over å ha alt perfekt fra dag én. Det viktigste er å begynne, å være konsistent, og å fortsette å lære og vokse. Permakultur handler om langsiktig tenkning og tålmodighet – det samme gjelder for blogging.

Praktiske tips for å komme i gang i dag

Hvis du har lest så langt, antar jeg at du er klar til å starte din egen permakultur-blogg! Det kan være litt overveldende med all informasjon, så la meg gi deg en enkel plan for å komme i gang uten å føle deg overveldet. Dette er akkurat det jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg da jeg startet med permakultur blogging for nybegynnere.

Først: ikke vent til du “vet nok” eller har den “perfekte hagen” før du begynner. Min første bloggpost var om hvordan jeg drepte alle chili-plantene mine ved å vanne for mye. Ikke akkurat ekspertnivå, men det var ærlig og relaterbart. Start der du er, med den kunnskapen og erfaringen du har nå.

Sett deg et realistisk mål for publiseringsfrekvens og hold deg til det. Det er bedre å publisere hver andre uke konsekvent enn å publisere daglig i en måned og så gi opp. Jeg startet med å publisere hver søndag, og holdt det oppe i over to år. Leserne mine visste når de kunne forvente nytt innhold, og det hjalp meg å holde motivasjonen oppe.

Lag en enkel innholdsplan for de første tre månedene. Du trenger ikke planlegge år i forveien, men det hjelper å ha noen ideer klare når skrivesperren kommer (og den kommer til alle). Jeg hadde en notatbok hvor jeg skrev ned ideer når de kom til meg – om morgenen i hagen, når jeg så noe interessant, når noen stilte et spørsmål.

Invester i et enkelt system for å ta notater og bilder. Jeg bruker bare mobilen til å ta notater og bilder når jeg er ute i hagen. Det viktigste er at systemet er så enkelt at du faktisk bruker det. Fancy kamera og avanserte notatsystemer kan komme senere.

  1. Velg domenenavn og sett opp WordPress-blogg denne uka
  2. Skriv “om meg”-siden som forteller din permakultur-historie
  3. Publiser ditt første innlegg – skriv om hvorfor du startet med permakultur
  4. Sett opp Google Analytics og følg grunnleggende statistikk
  5. Finn 5 andre permakultur-blogger å følge for inspirasjon
  6. Lag en liste med 10 innleggsideer for den første måneden
  7. Start med å kommentere konstruktivt på andre blogger i nisjе

Ikke stress over den tekniske delen. Ja, det er ting å lære om SEO og webdesign og email-markedsføring. Men det viktigste i starten er å begynne å skrive og dele. Den tekniske kunnskapen kommer etter hvert, og det finnes masser av ressurser og hjelpsome mennesker når du står fast.

Hvis du trenger profesjonell hjelp med det tekniske oppsettet, kan du alltid kontakte en erfaren webutvikler som forstår SEO og kan hjelpe deg få en god start. Det kan være en investering som sparer deg for mange frustrasjoner senere.

Avsluttende tanker: din unike stemme i permakultur-verdenen

Når jeg tenker tilbake på reisen fra den regnfulle tirsdagen da jeg bestemte meg for å blogge, til hvor jeg er i dag, blir jeg faktisk litt rørt. Permakultur blogging for nybegynnere har gitt meg så mye mer enn jeg noen gang kunne forestille meg. Det har connectet meg med mennesker fra hele verden, deepet min forståelse av bærekraftig liv, og til og med ført til nye karrieremuligheter.

Men det aller viktigste har vært følelsen av å bidra til noe større enn meg selv. Hver gang jeg får en kommentar fra noen som sier at bloggen min inspirerte dem til å starte sin første kompostbinge, eller at et innlegg hjalp dem løse et problem i hagen, føles det som om alt arbeidet er verdt det. Du kommer til å oppleve den samme følelsen.

Verden trenger din stemme og ditt perspektiv på permakultur. Det spiller ingen rolle om du “bare” har en liten hage, eller om du er helt ny til konseptet. Din unike erfaring og måte å se ting på kan være akkurat det noen andre trenger å høre for å ta steget inn i permakultur-verdenen.

Husk at permakultur handler om å observere, eksperimentere og tilpasse seg. Det samme gjelder blogging. Ikke vær redd for å prøve nye ting, feile, lære og justere kursen. Noen innlegg kommer til å floppe, andre blir overraskende populære. Det er deler av prosessen.

Det siste rådet mitt er å ha det gøy med det! Permakultur blogging for nybegynnere skal ikke føles som en byrde eller noe du “må” gjøre. Det skal være en glede å dele det du brenner for, å connecte med likesinnede, og å bidra til et bedre miljø. Hvis du mister den gleden, ta en pause og finn tilbake til hvorfor du startet.

Så, er du klar til å begynne? Jeg håper denne guiden har gitt deg både inspirasjon og praktiske verktøy for å starte din egen permakultur-blogg. Verden venter på din unike stemme og dine erfaringer. Det finnes allerede nok perfekte hage-blogger der ute – det vi trenger er flere ærlige, engasjerte stemmer som våger å dele reisen sin, med alle dens opp- og nedturer.

Lykke til med bloggen din! Jeg gleder meg til å lese om dine permakultur-eventyr og læring. Husk: du trenger ikke være ekspert for å begynne. Du trenger bare være nysgjerrig, ærlig og villig til å dele det du lærer underveis. Det er mer enn nok.

Del innlegg

Andre populære innlegg

Maslows behovspyramide i moderne markedsføring: En komplett guide

Maslows behovspyramide har lenge vært et sentralt verktøy innen psykologi, men dens anvendelse i markedsføring har revolusjonert måten bedrifter kommuniserer med sine kunder på. I denne omfattende guiden utforsker vi hvordan Maslows teorier kan brukes til å skape mer effektive markedsføringsstrategier og bedre kundeopplevelser.

Les mer

Alt du trenger å vite om markedsføring ved UiO

Markedsføring ved Universitetet i Oslo (UiO) er et spennende og omfattende fagfelt som åpner dører til mange karrieremuligheter. I denne artikkelen utforsker vi studieprogrammet, karrieremuligheter og hvordan du kan lykkes med markedsføringsstudier ved Norges eldste universitet.

Les mer

TV-reklame: Den komplette guiden til effektiv markedsføring på TV

TV-reklame forblir en av de mest kraftfulle markedsføringskanalene i dagens digitale verden. Denne omfattende guiden tar deg gjennom alt du trenger å vite om TV-reklame, fra planlegging og produksjon til målinger og resultater. Enten du er en erfaren markedsfører eller ny i bransjen, vil denne artikkelen gi deg verdifull innsikt i hvordan du kan lykkes med TV-reklame.

Les mer

Finn reklame mandag: Den komplette guiden til effektiv markedsføring

Ønsker du å maksimere effekten av din markedsføring på Finn.no? I denne omfattende guiden utforsker vi hvordan du kan optimalisere dine annonser for mandager, når aktiviteten på Norges største markedsplass er på sitt høyeste. Vi deler ekspertråd, strategier og praktiske tips for å hjelpe deg å nå ut til flere potensielle kunder.

Les mer

SEO og Google: Den komplette guiden til digital synlighet

Ønsker du å forbedre din digitale tilstedeværelse og oppnå bedre rangering i Google? I denne omfattende guiden tar vi for oss alt du trenger å vite om SEO og Google, fra grunnleggende prinsipper til avanserte strategier som kan hjelpe din bedrift med å nå toppen av søkeresultatene.

Les mer

Reklame i Norge: En komplett guide til effektiv markedsføring i 2024

Reklame i Norge har gjennomgått en betydelig transformasjon de siste årene. Fra tradisjonelle annonser i aviser til dagens digitale løsninger, har markedsføringslandskapet endret seg drastisk. I denne omfattende guiden utforsker vi hvordan norske bedrifter kan maksimere sin reklameinnsats og oppnå målbare resultater i dagens konkurransepregede marked.

Les mer

Teoriprøven gratis test: Alt du trenger å vite for å bestå

Ønsker du å øve på teoriprøven helt gratis? Vi har samlet alt du trenger å vite om gratis teoriprøver, smarte øvingsmetoder og hvordan du best kan forberede deg til den store dagen. Med riktig forberedelse og de rette verktøyene kan du spare både tid og penger på veien mot førerkortet.

Les mer

Hvordan tjener man penger på TikTok – en komplett guide

TikTok har blitt en av verdens mest populære sosiale medier-plattformer, og mange drømmer om å tjene penger på innholdet sitt. I denne omfattende guiden lærer du alt du trenger å vite om hvordan du kan tjene penger på TikTok, fra grunnleggende strategier til avanserte monetiseringsteknikker.

Les mer

Hvordan sette opp batteridrevet lys – En komplett guide

Batteridrevet belysning er en praktisk og fleksibel løsning for mange situasjoner. I denne omfattende guiden lærer du alt du trenger å vite om installasjon, vedlikehold og valg av batteridrevet belysning. Vi dekker alt fra enkle løsninger til mer avanserte systemer, og gir deg verdifulle tips for å oppnå best mulig resultat.

Les mer

Alt du trenger å vite om motorsykkel lappen a1

Drømmer du om å kjøre motorsykkel? A1-førerkortet er ditt første steg mot motorsykkeldrømmen. I denne omfattende guiden lærer du alt du trenger å vite om hvordan du kan ta motorsykkel lappen a1, fra krav og kostnader til praktiske tips for å bestå både teori og oppkjøring.

Les mer

Hvordan sikre elektrisk arbeid i våtrom – En komplett guide

Elektrisk arbeid i våtrom krever spesiell kompetanse og nøye planlegging for å garantere sikkerhet og kvalitet. I denne omfattende guiden går vi gjennom alt du trenger å vite om elektriske installasjoner i våtrom, fra forskrifter og sikkerhetskrav til praktiske løsninger og kostnadsestimater.

Les mer

Alt du trenger å vite om løyveeksamen på nett

Ønsker du å ta løyveeksamen på nett? I denne omfattende guiden går vi gjennom alt du trenger å vite om nettbasert løyveeksamen, fra forberedelser til gjennomføring, og hvordan du kan øke sjansene dine for å bestå på første forsøk.

Les mer

Gulvvarme: Den komplette guiden til behagelig oppvarming i hjemmet

Drømmer du om varme, behagelige gulv året rundt? Gulvvarme er ikke bare en luksuriøs komfort, men også en energieffektiv og praktisk oppvarmingsløsning for moderne hjem. I denne omfattende guiden tar vi for oss alt du trenger å vite om gulvvarme, fra ulike systemer og installasjonsprosesser til energibesparelser og vedlikehold.

Les mer

Elektriske problemer: En komplett guide til løsninger og kostnader

Står du overfor elektriske utfordringer i hjemmet eller på arbeidsplassen? I denne omfattende guiden går vi gjennom alt du trenger å vite om hvordan få hjelp til å løse elektriske problemer, fra DIY-løsninger til profesjonell assistanse. Vi dekker kostnader, sikkerhetstiltak, og når du bør kontakte en autorisert elektriker.

Les mer

Hvordan montere LED-lys: Den komplette guiden for nybegynnere og erfarne

LED-belysning har revolusjonert måten vi tenker på lys og energieffektivitet. Denne omfattende guiden tar deg gjennom alle aspekter ved LED-montering, fra grunnleggende sikkerhetshensyn til avanserte installasjonsteknikker. Enten du er en erfaren håndverker eller nybegynner, vil du finne verdifull informasjon som hjelper deg å gjennomføre prosjektet ditt på en trygg og profesjonell måte.

Les mer

Alt du trenger å vite om MC førerkort: En komplett guide

Drømmer du om å kjøre motorsykkel? Å ta MC førerkort er en spennende reise som åpner dørene til en helt ny verden av frihet på to hjul. I denne omfattende guiden tar vi deg gjennom alt du trenger å vite om prosessen, kravene og hvordan du best kan forberede deg til både teori og praksis.

Les mer

Alt du trenger å vite om annonse på Finn pris og kostnader

Ønsker du å annonsere på Finn.no, men er usikker på prisene og hva som gir best verdi for pengene? I denne omfattende guiden går vi gjennom alt du trenger å vite om annonsepriser på Finn.no, fra private rubrikkannonser til næringslivsannonser og smarte tips for å maksimere din investering.

Les mer

Slik lykkes du med kjøp og salg annonser på Finn.no

Ønsker du å nå ut til potensielle kjøpere eller selgere på Finn.no? I denne omfattende guiden lærer du alt om hvordan du kan optimalisere dine “ønskes kjøpt” annonser for best mulig resultat, samt strategier for effektiv markedsføring på Norges største markedsplass.

Les mer

Vedlikehold av anlegg for trykkluft: Den komplette guiden

Effektivt vedlikehold av anlegg for trykkluft er avgjørende for optimal drift og sikkerhet i industrielle miljøer. Denne omfattende guiden tar deg gjennom alle aspekter ved vedlikehold, fra daglige rutiner til langsiktig planlegging, og sikrer at ditt trykkluftsystem fungerer optimalt år etter år.

Les mer

Alt du trenger å vite om tentamen teori for førerkort

Å ta teoriprøven er en viktig milepæl på veien mot førerkortet. Med riktig forberedelse og de rette verktøyene kan du øke sjansene dine for å bestå tentamen teori betydelig. La oss utforske hvordan du kan forberede deg best mulig og hvilke ressurser som er tilgjengelige for å hjelpe deg på veien.

Les mer

Hvordan feilsøke komfyr som ikke virker – en komplett guide

Står du med en komfyr som ikke virker og lurer på hva du skal gjøre? I denne omfattende guiden går vi gjennom alle vanlige problemer, løsninger og når du bør kontakte en elektriker for hjelp med komfyren din. Vi dekker alt fra enkle feilsøkingstrinn til mer komplekse elektriske problemer.

Les mer

Utskifting av rør: Den komplette guiden for huseiere

Står du overfor behovet for utskifting av rør i boligen din? Dette er en omfattende guide som tar deg gjennom hele prosessen, fra identifisering av problemer til valg av løsninger og praktiske tips for gjennomføring. Vi dekker alt du trenger å vite for å ta informerte beslutninger om rørutskifting.

Les mer

Alt du trenger å vite om elektriske problemer og løsninger

Står du overfor elektriske utfordringer og lurer på hvordan du skal håndtere dem? I denne omfattende guiden går vi gjennom alt fra enkle løsninger du kan gjøre selv, til når du bør kontakte en profesjonell elektriker. Vi dekker også kostnader, sikkerhetshensyn og viktige forskrifter du må kjenne til.

Les mer

Slik finner du det beste fullservice flyttebyrået i Oslo

Å velge riktig flyttebyrå kan være avgjørende for en vellykket flytteprosess. I denne omfattende guiden ser vi nærmere på hvordan du kan finne det beste fullservice flyttebyrået i Oslo, og vi deler verdifulle tips og erfaringer for å gjøre flyttingen din så smidig som mulig.

Les mer

Installasjon av vannpumpe: Den komplette guiden for optimal vannforsyning

Å installere en vannpumpe er en viktig oppgave som krever nøye planlegging og kunnskap. I denne omfattende guiden tar vi for oss alt du trenger å vite om installasjon av vannpumpe, fra valg av riktig type til vedlikehold og feilsøking. Enten du er en erfaren håndverker eller nybegynner, vil denne artikkelen gi deg verdifull innsikt i prosessen.

Les mer

Slik optimaliserer du nettsiden din for SEO

Å optimalisere nettsiden din for søkemotorer er avgjørende for å tiltrekke organisk trafikk og øke synligheten i søkeresultatene. I denne artikkelen vil vi utforske de beste strategiene for å forbedre SEO på nettsiden din, fra nøkkelordoptimalisering til innholdsstruktur og lenkebygging. Lær hvordan du kan øke rangeringen og tiltrekke flere kvalifiserte besøkende til nettstedet ditt.

Les mer
Jobb budbil

Jobb budbil

Kapittel 1: – hva betyr det egentlig? Budbiljobben er mer enn bare å kjøre fra punkt A til punkt B.

Les mer
Jobb i NRK

Jobb i NRK

Innledning – Hvorfor Bør Du Vurdere ? Har du drømt om en karriere innen mediebransjen? En virkelighet hvor du lever

Les mer
Mer enn bare en jobb

Mer enn bare en jobb

1. Innledning: NRK, en fremragende arbeidsplass i Norges mediebransje Norsk Rikskringkasting, bedre kjent som NRK, er Norges største medieorganisasjon. Som

Les mer