Hva er SEO? – Her er hvordan Marketin skalerte Tittinngarn.no til å bli en nasjonal utfordrer med SEO

Innlegget er betalt for – Sånn klarer vi å levere gratis kvalitetsinnhold. Takk for din forståelse! 

Innholdsfortegnelse

Marketin er et SEO-byrå i Oslo med fokus på søkemotoroptimalisering som sitt fagfelt. De er spesialister på hvordan få bedrifter synlige på attraktive søkeord innenfor sine respektive bransjer. De har hjulpet titalls bedrifter å havne på toppen av Google siden deres oppstart i 2019. Nå har vi her på Dragons.no vært heldige av å kunne få et innblikk i SEO-strategien de brukte på Tittinngarn for å få de til å bli Norges 7# mest synlige garnbutikk på nett.

Men først skal vi gå litt inn i hvordan SEO fungerer.

Hva står SEO for, og hva er det?

SEO står for søkemotoroptimalisering. Det er en prosess for å optimalisere nettstedet ditt slik at det rangerer bedre på søkemotorens resultatsider. En av de viktigste aspektene ved SEO er å ha et velskrevet innhold. Innholdet skal være relevant for temaet og skal være lett lesbart og forståelig for alle typer lesere, uten for mye sjargong eller kompliserte ord.

Det finnes flere former for SEO, blant disse er de mest populære:

Teknisk SEO – Prosessen å få nettstedet mest mulig attraktivt for Google.

Lokal SEO – Prosessen å få nettstedet synlig i sitt lokale område.

Lenkebygging – Å øke autoriteten til nettstedet for å la Google anse det som relevant.

SEO-tekster – Tekster som er lager for å være synlige på Google og dukke opp på utvalgte søkeord.

-Vi skal nå dykke litt ned i disse fagområdene for å forklare mer. Og vi kommer til å lenke videre til kilder for de som er interessert i å lese mer om undertemaene til SEO.

Hva er Teknisk SEO?

Teknisk SEO er prosessen for å sikre at et nettsted er søkemotorvennlig. Dette inkluderer å sørge for at nettstedet har en gjennomsøkbar og indekserbar HTML-kode, riktig bruk av H1- og H2-tagger og passende metakoder.

Den tekniske SEO-prosessen inkluderer også å sørge for at siden laster raskt på alle enheter, ikke har noen feil eller advarsler i Google Search Console, og at den har god integrering av sosiale medier.

Les mer om Teknisk SEO her

Hva er Lokal SEO?

Lokal SEO er prosessen med å optimalisere et nettsted for å rangere høyere i søkemotorer for lokale søkeord. Lokal SEO er forskjellig fra generell SEO da den tar hensyn til plasseringen til målgruppen din.

Det viktigste du må gjøre når du optimaliserer for lokal SEO, er å sørge for at du bruker riktig geografisk informasjon, slik som bedriftsadresse, telefonnummer og åpningstider. Du bør også inkludere bedriftens navn og adresse i oppføringene dine på Google Maps og Bing Places.

Når det kommer til søkeord, bør du fokusere på det geografiske området rundt der du befinner deg. Hvis du for eksempel er en restaurant i New York, kan du bruke søkeord som «restauranter i New York» eller «restauranter i nærheten av meg».

Du kan lese mer om Lokal SEO her

Hva er lenkebygging (koblingsbygging)?

Koblingsbygging er en prosess for å skaffe lenker fra andre nettsteder for å forbedre rangeringen til nettstedet ditt i søkemotorer.

Koblingsbygging er en prosess for å skaffe lenker fra andre nettsteder for å forbedre rangeringen til nettstedet ditt i søkemotorer. Det finnes forskjellige typer lenkebygging som gjesteblogging, blogging, kampanjer i sosiale medier og innholdsskaping.

Gjesteblogging er en måte å få tilbakekoblinger og trafikk ved å skrive artikler på et annet nettsted. Blogging på ditt eget nettsted kan også være en effektiv måte å bygge linker på, fordi det vil øke domeneautoriteten din og gjøre deg mer autoritativ i Googles øyne.

Les mer om hva gjesteblogging er her

Les mer om lenkebygging, og tips til lenkebygging her

Hva er SEO-tekster?

SEO-tekster er en undergruppe av innholdsmarkedsføring. De brukes til å optimalisere nettsider for søkemotorindeksering og rangering. Det er vanlig å bruke en SEO-tekstforfatter til å skrive disse tekstene, da det forutsetter egnet kunnskap som ikke alle tekstforfattere besitter.

Hovedmålet med SEO-tekster er å øke synligheten til et nettsted eller en nettside i søkemotorresultater. Tanken er at hvis du rangerer høyere på Google, får du mer trafikk og konverteringer som vil føre til mer inntekter.

SEO-tekster handler ikke bare om å skrive nøkkelord inn i innholdet ditt, men også om å strukturere innholdet ditt slik at det er optimalisert for søkemotorene.

Les mer om SEO-tekster her

Så hvordan klarte Marketin å pushe Tittinngarn til toppen av Google?

Marketin startet først å lage en analyse av markedet innenfor strikking og fant fort ut at det var svært tung konkurranse, ettersom garnbransjen er en milliardbransje i Norge alene. De fant deretter ut at alt som var relatert til SEO måtte være perfekt. Dette betydde at de trengte følgende:

  1. Autoritet fra bransjen – Dette gjorde de via gjesteblogging og bytte mot produkter eller pr tilbake.
  2. SEO-optimaliserte tekster – De skrev SEO-tekster for alle kategorier og produkter med hovedfokus i butikken.
  3. Teknisk SEO – De rekonstruerte hele nettsiden og tok utgangspunkt i en hiriarkisk URL-struktur som var som følger /kategori/underkategori/produkt. På denne måten oppnådde de at Google enkelt kunne sortere og navigere seg rundt i de flere tusenvis av produktene. Og til gjengjeld var indeksering på førstesiden relativt enkelt.
  4. Lokal SEO – Marketin sier at Google sin Google min bedrift er sterkt korrelert også med nasjonale rangeringer, så de startet å fokusere på å samle inn kundeanmeldelser, skrive SEO-optimaliserte innlegg og oppdaterte tjenestebeskrivelsene med relaterte søkeord.
  5. Blogginnlegg for å skape relevanse i bransjen – De samarbeidet med Tittinngarn.no om å skrive innlegg om forskjellige garn og garnfibre for å sørge for å være de mest dybdefulle på garn og dette skjønte Google fort at var grundig kunnskap, og dette førte til førsteplass plasseringer på viktige søkeord for både garnfibre og spesifikke garn.

Vi takker igjen for intervjuet med SEO-spesialist Henrik Park fra Marketin AS for hele intervjuet. Og hvis du også er interessert i å komme på denne bloggen med din historie er det bare å ta kontakt! Vennlig hilsen oss i Dragons.no

Del innlegg

Andre populære innlegg

Jobb budbil

Jobb budbil

Kapittel 1: – hva betyr det egentlig? Budbiljobben er mer enn bare å kjøre fra punkt A til punkt B.

Les mer
Jobb i NRK

Jobb i NRK

Innledning – Hvorfor Bør Du Vurdere ? Har du drømt om en karriere innen mediebransjen? En virkelighet hvor du lever

Les mer
Mer enn bare en jobb

Mer enn bare en jobb

1. Innledning: NRK, en fremragende arbeidsplass i Norges mediebransje Norsk Rikskringkasting, bedre kjent som NRK, er Norges største medieorganisasjon. Som

Les mer